Το 2014 έδειξε από τις αρχές του, πως επιφυλάσσει καλύτερη τύχη στις εταιρείες αυτοκινήτου από εκείνη των προηγούμενων χρόνων. Η σταθερά ανοδική -έστω και λίγο- πορεία της αγοράς, δημιούργησε αισιοδοξία στις τάξεις των εισαγωγικών εταιρειών, που έσπευσαν να δηλώσουν διά στόματος των κορυφαίων στελεχών τους, πως το κλίμα αντιστρέφεται.
Είναι όμως όντως έτσι; Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αυτής της χώρας, είναι σαφές πως βιώνει μια πολύ δύσκολη κατάσταση, με την αγορά αυτοκινήτου να αποτελεί τη δεδομένη χρονική στιγμή, ορισμό της πολυτέλειας. Η κυβέρνηση με την επικοινωνιακή πολιτική της, πασχίζει να πείσει πως τα μεγέθη της οικονομίας είναι θετικά, με όλη αυτή τη ρητορική των τελευταίων μηνών περί πρωτογενούς πλεονάσματος και εξόδου στις αγορές. Η καθημερινότητα όμως τη διαψεύδει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι εταιρείες (και όχι όποιες κι όποιες, αλλά οι πρώτες σε πωλήσεις στην αγορά), εκτιμούν πως οι πωλήσεις μέσα στην επόμενη διετία, θα αυξηθούν πάνω από 50%, και θα κινούνται στα επίπεδα των 100.000 μονάδων ετησίως. Για να γίνει καλύτερα κατανοητό τι ακριβώς λένε, θα πρέπει να ρίξει κανείς μια ματιά στην εικόνα που παρουσιάζει η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα τα τελευταία 5 χρόνια.
Το 2009, έτος κατά το οποίο η κρίση δεν ήταν άγνωστη λέξη, αλλά όπως ομολογούσαν όλοι, δεν είχε ακόμη αγγίξει την Ελλάδα, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων ήταν 220.548. Την αμέσως επόμενη χρονιά, μπορεί η κυβέρνηση να είχε αλλάξει, όμως η αισιοδοξία που επικρατεί συνήθως το πρώτο μετεκλογικό διάστημα για ένα καλύτερο μέλλον, παρασύρθηκε από τα νερά του ακριτικού Καστελόριζου ήδη από τον Μάιο του 2010. Τη χρονιά εκείνη, η αγορά σημείωσε μεγάλη πτώση, κλείνοντας στις 141.499 μονάδες.
Με τα χαστούκια στην πραγματική οικονομία να είναι απανωτά, τις απολύσεις να παίρνουν μορφή μάστιγας και την ανεργία να χτυπάει κόκκινο, η πτωτική πορεία συνεχίζεται με αντίστοιχους ρυθμούς και το 2011 κλείνει με 97.682 ταξινομήσεις. Όμως ο πάτος δεν είχε ακόμη φανεί. Όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων, αυτό θα γινόταν το 2012, όπου η αγορά, με 58.482 ταξινομήσεις γύρισε στα επίπεδα των 80s. Και σταθεροποιήθηκε εκεί, καθώς πέρυσι, ανέβηκε οριακά στις 58.694 μονάδες.
Κι όμως, το 2014 θα είναι ανοδικό και όπως υποστηρίζουν οι κύκλοι της αγοράς, η τάση αυτή θα συνεχιστεί. Εντάξει, μπορεί να μην φτάσουμε ξανά στα επίπεδα των 300.000 πωλήσεων, όμως τις 140-150.000 θα τις δούμε μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ήδη από το 2016, η αγορά υπολογίζουν πως θα κυμαίνεται στις 100.000 μονάδες. Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε, όμως καλό είναι να κρατάμε και μερικές επιφυλάξεις.
Η αισιοδοξία των εταιρειών, πηγάζει από το γεγονός ότι τα επικοινωνιακά τρικ της κυβέρνησης, βελτίωσαν τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Όπως είπε πρόσφατα Διευθύνων Σύμβουλος μεγάλης εισαγωγικής, οι 60.000 πωλήσεις δεν είναι λογικό μέγεθος για την ελληνική αγορά. Κατά τη δική του εκτίμηση, οφείλεται στην κακή ψυχολογία των αγοραστών, η οποία αν αντιστραφεί, θα αποτυπωθεί σύντομα στα νούμερα πωλήσεων, καθώς λεφτά υπάρχουν.
Το πρώτο 4μηνο του 2014, η αγορά κατέγραψε αύξηση 13,2%, με 22.051 ταξινομήσεις έναντι 19.475, την ίδια περίοδο πέρυσι. Αυτό που δεν τονίζεται όσο πρέπει βέβαια, είναι πως η αύξηση αυτή, οφείλεται κατά κύριο λόγο στις εταιρικές πωλήσεις, καθώς η τουριστική κίνηση αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Το 1 στα 2 αυτοκίνητα που πωλούνται αφορά σε εταιρικές πωλήσεις, ενώ μία ακόμη παράμετρος, που δίνει το ποιοτικό στίγμα της αγοράς, είναι πως το 93,5% των επιβατικών που ταξινομήθηκαν, είναι αυτοκίνητα με κινητήρα έως 1.600 κ.εκ. Δηλαδή στη συντριπτική τους πλειοψηφία, αυτοκίνητα πόλης.
Αν μετά απ’ όλα αυτά, υπάρχει κανείς που θεωρεί πως οι εκτιμήσεις των ανθρώπων του κλάδου είναι δικαιολογημένες, είναι ίσως γιατί βρίσκεται υπό την επίρροια παροχής κοινωνικού μερίσματος.
Βαγγέλης Φακατσέλης