Από το 1950, όταν και ιδρύθηκε η Φόρμουλα 1 μέχρι και σήμερα οι κανονισμοί για τους κινητήρες των μονοθεσίων έχουν αλλάξει πάρα πολλές φορές, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις υπήρχαν και εναλλακτικές προτάσεις, προκειμένου ο κάθε κατασκευαστής να επιλέξει αυτό που τον εξυπηρετεί καλύτερα.
Έτσι λοιπόν στην πρώτη σαιζόν υπήρχε η δυνατότητα επιλογής μεταξύ ατμοσφαιρικών συνόλων 4.500 κυβικών, ή υπερ-τροφοδοτούμενων με 1.500 κυβικά και μηχανικό υπερ-συμπιεστή (kompressor), ενώ για να έχουμε μια εικόνα ο καλύτερος κινητήρας τότε ήταν ο οχτακύλινδρος σε σειρά(!) της Alfa Romeo που έφτανε τα 430 άλογα.
Τέσσερα χρόνια μετά τα κυβικά μειώθηκαν αντίστοιχα σε 2.500 και 750(!) με αποτέλεσμα τη δεύτερη λύση να μην την επιλέξει κανείς, ενώ το 1961 η χωρητικότητα των κινητήρων περιορίσθηκε στα 1.500 κυβικά, παρά τις αντιδράσεις των αγγλικών ομάδων. Οι ιπποδυνάμεις εδώ, π.χ. για τον V12(!) της Ferrari, έφταναν τα 240 άλογα, ενώ κάπου εκεί πρέπει να κυμαινόταν η απόδοση του επίσης 12κύλινδρου της Honda, που ήταν τοποθετημένος εγκάρσια.
Τα κυβικά ανέβηκαν στη συνέχεια στις 3.000, ενώ μετά ήρθαν τα turbo των 1.500 κ.εκ., που έφτασαν στο ζενίθ της απόδοσής τους το 1986, την τελευταία χρονιά χωρίς περιορισμό στην πίεση υπερ-πλήρωσης. Τότε οι κινητήρες όλων των κατασκευαστών (BMW, Honda, Ferrari, Renault και Porsche) ξεπερνούσαν χαλαρά τα 1.000 άλογα με ρυθμίσεις αγώνα, ενώ με αυτές για τα δοκιμαστικά τα νούμερα ήταν αισθητά μεγαλύτερα.
Το ρεκόρ πάντως ανήκει στη ΒΜW, καθώς ο τετρακύλινδρός turbo των 1.500 κυβικών της έδειξε στο δυναμόμετρο με ρυθμίσεις δοκιμών ούτε λίγο ούτε πολύ 1.430 άλογα! Με πόση πίεση στο turbo; Άγνωστο, αν και το ότι την επόμενη χρονιά περιορίστηκε στα 4,0 bar(!) είναι ενδεικτικό.
Στους ατμοσφαιρικούς το αντίστοιχο ρεκόρ ανήκει στη Honda, η οποία το 2005 πέτυχε με τον V10 της των 3.000 κυβικών την εκπληκτική τιμή των 965 ίππων στις φρενήρεις 18.900 στροφές. Μάλιστα ο επικεφαλής μηχανικός της Takeo Kiuchi λέει ακόμα και σήμερα πως αν η FIA δεν επέβαλε για το 2006 τους V8 των 2.400 κυβικών θα έβγαζαν πάνω από 1.000 άλογα. Όσο δηλαδή οι turbo των 1.500 κυβικών σε ρυθμούς αγώνα…
Γιάννης Σκουφής