Σε ένα αυτοκίνητο αυτό για το οποίο δείχνει κανείς ενδιαφέρον είναι η ισχύς του και οι επιδόσεις του. Μεταξύ αυτών και η επιτάχυνσή του από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα.
Από την άλλη εξίσου σημαντικές είναι και οι τιμές των επιβραδύνσεών του και κατά συνέπεια η λειτουργία του συστήματός πέδησής του, που αποτελεί τον πιο καθοριστικό παράγοντα ασφάλειας. Κάτω από όλες τις συνθήκες και τις καταστάσεις.
Το κύκλωμα πέδησης ή κύκλωμα φρένων αποτελείται από αρκετά επιμέρους συστήματα. Καταρχήν από το υδραυλικό, βασικά στοιχεία του οποίου είναι η αντλία μονής ενέργειας, οι σωληνώσεις και βέβαια τα υγρά των φρένων. Με την αντλία μετακινείται ένα έμβολο που έχει τη δυνατότητα να πολλαπλασιάζει τη δύναμη που ασκείται στο πεντάλ του φρένου.
Η δύναμη αυτή μεταφέρεται μέσω του υγρού των φρένων που κυκλοφορεί στις σωληνώσεις. Ταυτόχρονα το υγρό των φρένων λιπαίνει τα κινούμενα μέρη και προστατεύει το κύκλωμα από τη διάβρωση, ενώ καταλήγει, μεταφέροντας τη δύναμη που προαναφέραμε, στα δισκόφρενα ή τα ταμπούρα, που επανέρχονται δυναμικά στα σύγχρονα ηλεκτρικά μοντέλα.
Ο λόγος για αυτό είναι ότι εξαιτίας της παρουσίας συστημάτων ανάκτησης ενέργειας σε αυτά χρησιμοποιούνται λιγότερο και τα ταμπούρα ως κλειστό σύστημα είναι καλύτερα προστατευμένο. Ταυτόχρονα η επικίνδυνη για την υγεία σκόνη που προκύπτει από τη χρήση τους συλλέγεται στο εσωτερικό τους.
Τα δισκόφρενα αποτελούνται από τις δαγκάνες με τα έμβολά τους, τα τακάκια και τις δισκόπλακες και λειτουργούν ως εξής: Με το πάτημα του πεντάλ του φρένου αυξάνεται η πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα, τα έμβολα στις δαγκάνες μετακινούνται και πιέζουν τα τακάκια. Τα τελευταία με τη σειρά τους έρχονται σε επαφή με τους δίσκους, που έχουν κατασκευαστεί από χάλυβα υψηλής αντοχή και περιστρέφονται μαζί με τους τροχούς και τους επιβραδύνουν.
Κατά αντιστοιχία στα ταμπούρα και όταν ασκείται πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα με το πάτημα του πεντάλ του φρένου οι σιαγώνες ανοίγουν, ακουμπούν την εσωτερική περιφέρεια του ταμπούρου και έτσι ο τροχός και κατά συνέπεια το αυτοκίνητο επιβραδύνεται.
Στην πράξη δηλαδή και πιο παραστατικά μόλις ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του φρένου πραγματοποιείται, ομολογουμένως πολύ γρήγορα, μια σειρά από διεργασίες μέχρι τελικά αισθανθεί το αυτοκίνητο να μειώνει την ταχύτητά του και να επιβραδύνεται. Έτσι λοιπόν το πάτημα του πεντάλ κινεί το έμβολο της αντλίας αυξάνοντας την πίεση στο υγρό των φρένων, το οποίο συμπιέζεται μέσα στις σωληνώσεις. Το υγρό φρένων με τη σειρά του, ασκεί υψηλή πίεση στα έμβολα που βρίσκονται στις δαγκάνες των φρένων. Από εκεί και πέρα, τα έμβολα μετακινούν τα τακάκια, τα οποία έρχονται σε επαφή με τους δίσκους. Η τριβή που δημιουργείται έτσι επιβραδύνει τους δίσκους και μαζί τους και τους τροχούς. Μόλις ο οδηγός αφήσει το πεντάλ του φρένου λαμβάνει χώρα η αντίστροφη διαδικασία, με την υποπίεση που δημιουργείται στο υδραυλικό κύκλωμα να επαναφέρει τα έμβολα στην αρχική τους θέση και έτσι τα τακάκια απομακρύνονται από τους δίσκους.
Το βασικό αναλώσιμο ενός συστήματος πέδησης είναι τα τακάκια που περνά ο καιρός και λόγω της επαφής του με τους δίσκους φθείρονται. Το προσδόκιμο ζωής των τακακιών, ανάλογα και με την αρχική τους ποιότητα, είναι από 10 έως και 30 με 40 χιλιάδες χιλιόμετρα και σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από τη χρήση και το στυλ οδήγησης.
Όταν τα τακάκια έχουν φθαρεί υπερβολικά αυξάνονται οι πιθανότητες να φθαρεί και ο δίσκος, το κόστος αντικατάστασης του οποίου είναι σαφώς μεγαλύτερο.
Πολλά αυτοκίνητα διαθέτουν σύστημα προειδοποίηση για τη φθορά τα τακακίων. Έτσι όταν ανάψει η αντίστοιχη λυχνία τα τακάκια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα για περίπου 3.000 χιλιόμετρα πριν αντικατασταθούν. Τη φθορά τους όμως ο οδηγός μπορεί να την αντιληφθεί και από διάφορα «σημάδια» που θα υποπέσουν στην αντίληψή του. Όπως:
- Τσιριχτός θόρυβος ή θόρυβος τριβής όταν πατά το πεντάλ του φρένου
- Το πεντάλ του φρένου ίσως να βρίσκεται σε πιο χαμηλή θέση από τη συνηθισμένη του
- Κραδασμοί είτε στο πεντάλ του φρένου είτε στο τιμόνι, που προειδοποιούν για έντονη τριβή
- Πολλή μαύρη σκόνη στις ζάντες του αυτοκινήτου (κυρίως στις εμπρός)
- Χαμηλή απόδοση των φρένων
Η αντικατάσταση των τακακίων είναι μια διαδικασία που μπορεί να γίνει και από τον ίδιο τον οδηγό αν διαθέτει κάποια μικρή εξοικείωση. Όμως από τη στιγμή που πρόκειται για το βασικό σύστημα ασφαλείας του αυτοκινήτου καλό είναι να απευθύνεται για το σκοπό αυτό σε κάποιον ειδικό. Και βέβαια να επιλέγει ποιοτικά τακάκια, κατάλληλα για το αυτοκίνητό του, και για τη συγκεκριμένη έκδοσή του.
Πηγή: https://www.antallaktikaexpert.gr/exartimata-aftokiniton/set-takakia-diskofrena